Vanhemmat blogaukset

perjantai 9. marraskuuta 2018

Ready Or Not: SWAT-sarjan ylösnousemus vai vuoden odotetuin vaporware?




Void Interactive aloitti vuoden 2016 kesäkuussa kunnianhimoisen projektin päivittää vuosia vanhan SWAT-pelisarjan taktisen ja hidastempoisen toiminnan ja ajoittain niskavilloja pystyyn nostavan fiiliksen nykypäivän laitteistoa hyödyntävälle tasolle. Pelissä sinut laitetaan poliisin SWAT-erikoisryhmän saappaisiin ja tavoitteenasi on purkaa käsillä oleva tilanne hyödyntämällä strategiaa, tiimityötä sekä moderneja hilavitkuttimia.
 Peli mainostaa itseään tavalliselle tallaajalle lähes tappavan tylsillä, mutta kokeneemmalle pelaajalle todella kiinnostavilla ominaisuuksilla kuten mahdollisuus avata ovia inkrementaalisesti (ks. vähitellen) realistinen hahmon haavoittuminen, asteittainen liikkumisen ja nojaamisen säätely, luotien yksityiskohtaiset kimmokemekaniikat sekä erittäin karut, todellisuutta tarkasti mukailevat graafiset hahmojen kuolemat.

 Pelistä ei ole julkaistu tähän mennessä kuin 3 kehittäjien blogikirjoitusta, yksi traileri sekä pari muutaman sekunnin gameplay-pätkää, joka saakin useat epäilemään kyseessä olevan vaporware. (Ohjelma/peli joka julkistetaan, mutta jota ei ikinä julkaista). Tässä (lähes) kaikki, mitä pelistä tähän asti tiedetään.

Jokainen erä alkaa ns. suunnitteluvaiheella, jossa saat tutkiskella rakennuksen pohjapiirroksia ja päättää, mistäpäin haluat toimintavaiheen alkavan. Suunnitteluvaiheessa voit myös kustomoida varustearsenaaliasi useilla erilaisilla aseilla, kranaateilla, patruunatyypeillä, laitteilla ja ns. vähemmän vaarallisilla aseilla.
Suunnitteluvaiheen loputtua alkaa toiminta. Singleplayer-moodissa saat käyttöösi tekoälyn miehittämän SWAT-ryhmän, jota voit pompottaa mielesi mukaan. Toiminta koostuu pääasiassa huoneitten ”tyhjentämisestä”, siviilien turvaamisesta sekä pahisten pidättämisestä/listimisestä. Mitä vähemmän kuolonuhreja, sen parempi.

 Peli voi ilmeisesti mennä aika ajoin todella hektiseksi, sillä pelin tekoälyn pitäisi olla äärimmäisen edistyksellinen sekä oma-aloitteinen. Esimerkiksi pahikset voivat ottaa siviilejä ihmiskilvikseen, tai turvatut (ks. raudoitetut) siviilit voivat rimpuilla kahleistaan irti, etsiä aseen, ja alkaa purkamaan tilannetta mielensä mukaiseen tapaan.
Pelin pitäisi sisältää myös multiplayer-moodi, josta ei vielä tiedetä paljoa. Yhtenä pelimuodoista tulee ainakin toimimaan klassinen ”deathmatch”.
Alkuperäiseksi julkaisuajakseen Ready Or Not oli ilmoittanut 2018 loppupuolen, mutta jos tämä peli ikinä näkee päivänvaloa, se tulee olemaan vasta monen kuukauden päästä. Saa nähdä miten käy.

-Pärsky

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti