Vanhemmat blogaukset

perjantai 30. heinäkuuta 2021

 

Genshin Impact, Gacha-peli Parhaimmillaan.



Genshin Impact on kiinalaisen Mihoyo Limited-peliyhtiön 28. syyskuuta 2020 luoma online toimintaroolipeli Windowsille, Playstation 4:lle ja 5:lle, sekä älypuhelimille. Ja tämä peli on saanut valtavaa omistautunutta suosiota ympäri maailman, joka jatkuu vieläkin miltei vuosi myöhemmin julkaisun jälkeen ja näyttää jatkuvan vielä pitkään tulevaisuuteenkin.

Genshiniä alun perin ennen julkaisua verrattiin taidetyylinsä takia hyvin paljon 2017 Legend of Zelda: Breath of the Wildiin. Maisemat ja horisontin renderointi ovat hyvin vesiväri tyylisiä ja kirkkaan sävyrikkaita, mikä luo visuaalisesti miellyttävän maailman täynnä erikoisia paikkoja, mitkä ottavat inspiraatiota oikean maailman eri kolkista. Breath of the Wildin tapaan, Genshinin maailma on iso ja avoin ja jotkut hirviöistä jakavat merkittäviä samanlaisuuksia, ja nämä samanlaisuudet keräsivät kritiikkiä peliyhteisössä, monet syyttäen Mihoyoa Breath of the Wildin matkimisesta. Mutta nämä ennakkoluulot hukkuivat nopeasti pelin julkaistua, sillä Genshin ei ainoastaan todistanut olevansa erilainen muullakin tapaa kuin vain omaavalla anime-tyylisiä hahmoja, mutta todisti olevansa niin paljon enemmän kuin Breath of the Wild, jos sisällön määrästä ja laadusta puhutaan.

Kuten sanottu, Genshin on avoin-maailma peli, missä tutkiminen on avain etenemiseen. Peli on onlinessa joten voit kutsua kolme kaveria tai tuntematonta pelaajaa omaan maailmaasi tai voit liittyä heidän seuraansa, jos tasot vain täsmäävät.

Peli seuraa kaksois-sisarusten Aetherin ja Luminen matkaa. Pelaaja kokee pääosan heidän taustatarinastaan heti alussa, missä kaksoset yrittävät matkata eri maailmoiden halki, mutta heidät pysäyttää tälläkin hetkellä Tuntematon Jumala (The Unknown God). Pelaaja voi valita pelaako lopun tarinaa joko Aetherilla vaiko Luminella, jonka jälkeen Tuntematon Jumala ottaa toisen kaksosen vangikseen ja pelaajan valitsema kaksonen päätyy Teyvatin maailmaan, missä tämä kohtaa mystisen leijuvan pikkuolennon (ja pelin sekä Mihoyon maskotin) Paimonin, joka liittyy pelaajan seuraan oppaaksi. Teyvat on maailma, mikä on jaettu seitsemään maahan, joita jokaista johtaa yksi seitsemästä Archonista (The Seven Archons), jotka ovat pieni joukko jumalia. Jokaisella Archonilla ja heidän maallaan on erilainen ideologia, kuten saksaan perustuva Mondstadt on Vapauden Maa, missä heidän jumalansa ei ole koskaan läsnä ja ihmiset saavat elää niin kuin haluavat, tai Kiinaan perustuva Liyue on Sopimuksien Maa, missä raha ja reilu kaupankäynti ovat pyhää elämäntapaa.

Kiinassa tällaista jumaliin ja mystiikkaan perustuvaa taistelu-genren tarinankerrontaa kutsutaan Xianxia-genreksi.

Matkallaan löytääkseen kadonneen sisaruksensa etsimällä ja kuulustelemalla seitsemää Archonia, pelaaja kohtaa jokaisessa maassa aimo annoksen erilaisia hahmoja, joista jokainen joka pistää designiltaan silmiin on pelattava tai pelattavissa. Noin kourallinen heistä liittyy osittain tai toisin päätarinaan, mutta peli tarjoaa kasvun myötä myös sivutarinoita, jotka lisäävät lihaa tarinan luiden ympärille. Jopa sivuhahmot, joista iso osa ovat erivärisiä kopioita toisistaan, tulevat niin tutuksi pelin edetessä, että tunnet olevasi osa näitä yhteiskuntia. Olivat hahmot sitten ritareita, seikkailijoita, bisnesyrittäjiä, apulaisia, politiikkoja tai jopa Archon jumalia ja pahiksia, heillä kaikilla on mahdollista pelata.

Pelityyliltään Genshin on aika perus. Aseesta tai hahmosta riippumatta, kaikilla aseilla voi tehdä sarjan perushyökkäksiä ja raskaan hyökkäyksen pitämällä näppäintä pohjassa. Jokaisella hahmolla on myös elementti (jonka voi vain vaihtaa Aetherilla/Luminella tarinan edetessä), mikä takaa kaksi erikoisvoimaa, joista toinen on vahvempi ja lataa taistelun tai ajan kuluessa. Jokainen hahmo on erilainen ja pelaaja voi asettaa ryhmäänsä heitä neljä. Tämä avaa lukemattomia ovia strategisointiin, kuin myös suosikkien keräämiseen ja hahmoilla on kaikilla taustatarinaa ja useita ja useita kuunneltavia dialogeja paussivalikossa antaakseen parhaimman mahdollisen kuvan siitä, miten hyvin Mihoyo on heistä jokaisen suunnitellut. Hahmoja ja heidän aseitaan voi myös kehittää keräämällä materiaaleja.

Peli tarjoaa myös pelaajalle talon sisustus-systeemillä, väliaikaisesti auki olevia asuja, erikoisaseita sekä päivittäisiä haasteita niin pelissä kuin myös Mihoyon nettisivuilla. Mihoyon vaivannäkö on raikastavan suuri, kun ottaa huomioon miten läntiset ja muutenkin pitkäaikaiset Tripla-A peliyhtiöt ovat halventaneet ja alentaneet tuotantolaatuaan ja kiristäneet mielikuvituksen ja riskien käyttöä suurten tuottojen eteen.



No miten pelaaja saa uusia hahmoja? No, alussa Aetherin tai Luminen lisäksi pelaaja saa kolme muuta hahmoa, jotta voi tulla tutuksi eri pelityylien, sekä elintärkeän tiimi-strategisoinnin kanssa, pelaaja voi ”vetää” uusia hahmoja Wish-valikosta. Tämä tarkoittaa että pelin aikana tulet keräämään progressin ja maailmantutkinnan kautta Stardust ja Primogem nimistä valuuttaa, mitä voi vaihtaa Fate-esineisiin, joita tarvitaan hahmojen vetämiseksi. Aloittelijoille kannatetaan Beginner´s Banneriä, jonka jälkeen voi aina valita Standard Bannerin ja Limited Bannerin väliltä. Standard Banner sisältää suurimman osan pelin hahmoista, kun taas Limited Banner sisältää kuukauden välein vaihtuvan nelikon, jotka ovat vahvoja ja erikoisempia. Tosin, se että saatko haluamaasi hahmoa vai et, on kokonaan onnea, mutta hyvin mahdollista, jos on kärsivällisyyttä. Tässä ”Gacha-mekaniikka” tulee mukaan. Pelaajat jotka maksavat Fatestä tai muista aarteista, voivat nopeuttaa ja jopa helpottaa prosessia. Vaikka kyseessä onkin mikromaksut, systeemi on silti melko reilu, varsinkin verratessa melkein kaikkiin muihin Gacha-peleihin, missä joutuisit grindaamaan viikko tolkulla että saat haluamasi palkinnon. Genshin ei myöskään ole Pay To Win, joudut edelleen maksamallakin etenemään niin kuin kaikki muutkin ja maailma vaikeutuu oman kasvusi myötä.



Genshin Impact on itsessään kallis peli. Ei ostoksena, pelaajille peli on täysin ilmainen, mutta Mihoyolle. Näin ison live-pelin pyörittäminen sekä jatkuvan kontentin luominen ja lisääminen ei ole helppoa tai halpaa. Mutta jotenkin, he siihen pystyivät. Genshin on kaunis ja hyvin luova peli, rikas tarinassaan ja varsinkin hahmoissaan. Jos sinua kiinnostaa kokemus, jossa voi mennä oma aikansa, mutta mikä on hyvin hauskaa niin yksin kuin kavereidenkin kanssa, niin lataa peli ihmeessä ja uppoudu Teyvatin kauniiseen ja aina-kasvavaan maailmaan.

 

 

Kirjoittanut: O.K. Lehto

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti