Battlestates
gamesin uusimman projektin Escape From Tarkovin betaversio avattiin koko
kansalle alkuvuodesta 2018, ja sisältöä lisääviä päivityksiäkin on kerennyt
tulemaan useampi. Moni hardcore-räiskintöjen ja Milsim-pelien ystävä onkin
kääntänyt katseensa kohti tätä venäläistä hyperrealistista ”looter-shooteria”.
Pelin idea
tässä vaiheessa betaversiota on vain simppelisti poistumispisteelle selviäminen
ennen tiettyä aikarajaa, toisten pelaajien sekä tekoälyn (myös satunnaisesti
pelaajien) ohjaamien ”scavien” listiminen sekä uusien aseiden, varusteiden,
sekä muiden hyödyllisten esineitten keräily. Pelissä on myös kauppiaita, joiden
puolesta voit tehdä pienimuotoisia tehtäviä (esim. nouda tietty esine paikasta
A ja jätä se paikkaan B, tai eliminoi tietty määrä pelaajia tiettyyn aikaan
mennessä) jotka parantavat välejä heidän kanssaan ja näin ollen myyvät useampia
ja parempia esineitä halvemmalla, ja maksavat pelaajien tarjoamista esineistä
enemmän. Battlestate Games on vahvistanut, että peli tulee aikanaan tarjoamaan
myös kattavan tarinan sitä kaipaaville.
Escape From Tarkov on luonteeltaan todella
armoton. Oppimiskäyrä on todella jyrkkä, pelkkien alkeitten oppiminen voi viedä
kymmeniä tunteja. Ota tarpeeksi osumaa jalkaasi ja joudut linkuttamaan
loppuerän ajan todella hitaasti. Kiväärin osuma rintaan tappaa lähes
poikkeuksetta välittömästi, ellei päälläsi ole luotiliiviä, jolloin osuma saa
hahmosi ähkimään kivusta. Jopa nestehukka voi viedä henkesi. Kuollessasi
menetät kaiken mukanasi olleen tavaran, ja sinut ohjataan takaisin pelin
aloitusnäyttöön. Tosin mukanasi on aina todella pieni, ns. turvasalkku, jonka
sisältö pysyy mukanasi, kuolit tai et. Voit myös vakuuttaa tiettyjä esineitä,
jolloin saat ne takaisin vaikka kuolisit, ellei toinen pelaaja ole niitä
poiminut ja selviytynyt esineittesi kanssa poistumispisteelle.
Peliin
suunnitellaan kymmentä erilaista kenttää, joista tällä hetkellä 5 on
pelattavissa. Jo nämä viisi tarjoavat monimuotoiset taistelumahdollisuudet.
Kentät vaihtelevat kooltaan parinsadan neliömetrin tehdashallista useamman
neliökilometrin luonnonsuojelualueeseen, joten lähitaisteluun tai
tarkka-ammuntaan löytyy loistavia mahdollisuuksia oikean kentän valitsemalla.
Tietyiltä kauppiailta voi myös ostaa kenttien karttoja, joista voit valita
aloituspisteesi ja nähdä mahdolliset poistumispisteet. Jos lähdet matkaan ilman
karttaa, valitaan aloituspaikkasi (ja sitä myötä myös poistumispisteesi)
satunnaisesti. Pelin kehittäjät ovat kertoneet, että pyrkivät betaversion
loppuun mennessä yhdistämään kaikki kentät yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Saa
nähdä miten käy.
Ennen jokaista
”erää” saat mahdollisuuden varustaa operaattorisi tulevaan tukkanuottaan
esineillä, jotka olet joko kerännyt aikaisemmista eristä tai ostanut
kauppiailta suht suolaiseen hintaan. Jos selviät poistumispisteelle hengissä,
saat pitää kaiken mitä matkan varrelta sait mukaasi poimittua, mutta
kuollessasi menetät aivan kaiken mitä mukanasi kannoit. Pelaajalla on myös
mahdollisuus pelata scavina, jolloin aloituspaikkasi, varusteesi,
terveydentilasi sekä aseesi valitaan satunnaisesti. Mielestäni tämä on loistava
ominaisuus esimerkiksi aloitteleville pelaajille, jotka tulevat takuuvarmasti
rei’itetyksi ensimmäisten parinkymmenen erän ajan, sillä scavina pelatessa et
riskeeraa rakkaita paukkurautojasi tai muita kalliita varusteitasi. Aloittaessasi
pelin varastostasi löytyy hieman ruokaa, muutama pistooli, puukko, perustason
ensiaputarvikkeita, rynnäkkökivääri muutamalla lippaalla, pari kappaletta
taisteluliivejä ja reppuja sekä 300 000 ruplaa käteistä (ellet ole ostanut
pelin kalliimpia versioita, jolloin arsenaalisi kasvaa huomattavasti).
Valinnanvaraa
ostetun ja löydetyn varustuksen kannalta löytyy läjätolkulla; kalastusliiveistä
chest rig-tyyppisiin taisteluliiveihin, kudotusta villapiposta
pimeänäkökiikareilla varustettuun ballistiseen kypärään, tai vaikka Neuvostoliittolaisesta
talvisodan nähneestä pistoolista uutuuttaan kiiltelevään modulaariseen
puoliautomaattiseen tarkka-ampujan kivääriin. Myös aseitten muokkaaminen omaan
makuun onnistuu viimeiseen yksityiskohtaan asti; tarjolla on kymmeniä erilaisia
tähtäimiä, piippuja, kahvoja, valaisimia, kiinnityslaitteita, vaimentimia,
lippaita ja niin pois päin.
Vaikka Escape
From Tarkov on saanut ylistystä useilta pelaajilta realismistaan, aseiden yksityiskohtaisesta
muokkauksesta sekä adrenaliininkatkuisesta jännityksestä, on pelissä vielä useita
ongelmia. Pelin netcode on aivan järkyttävä, voit luulla käveleväsi ympäriinsä,
vaikka muille pelaajille näytät siltä, että seisot paikoillasi, jolloin sinusta
tulee äärimmäisen helppo ja todennäköinen kohde. Heikoimmilla koneilla peli voi
välillä pätkiä tietyissä kentissä niin pahasti, että mahdollisuutta reagoida
vihollisten liikkeisiin ei yksinkertaisesti ole. Jopa tehokkaamman pään pelikoneilla
kuvanopeus (fps) voi hyppiä rajusti kentästä riippuen, eivätkä satunnaiset
muutaman sekunnin ”jäätymis” kohtaukset ole kuin arkipäivää. Palvelinten viive
on satunnaisesti niin suuri, että peliä on kirjaimellisesti mahdoton pelata. Battlestate
Games on tiedostanut ongelmat ja vannovat korjaavansa ne pikimmiten. Uusin
päivitys vaikuttaisikin pitävän sisällään runsaasti korjauksia nykyisiin
ongelmiin.
Pärsky
In the Escape from Tarkov game, game money is an essential item. I don't think there are many choices on the theme of Escape from Tarkov money. The only game I know of is Escape from Tarkov, one of the world's most-watched and played games. In some cases, the only two games I know of are PUBG and CS:GO. As far as I know, Escape from Tarkov also holds a license for shooting games. The only other company that makes Escape from Tarkov is Battlestategames. If you are you, as an alternative to finding the ideal Escape from Tarkov, I will first try to find Escape from Tarkov that covers the game you are interested in. However, this is the most significant help I can provide to Eznpc because Escape from Tarkov is a few types of singles that I am not interested in.
VastaaPoista