Apex Legends on nykyisin EA:n omistavan ja Titanfall pelisarjasta
tunnetun Respawn Entertainmentin tekemä ilmainen Battle Royale peli. Vaikkakin
allekirjoittanut itse ja monet muutkin nykyään ovat jo kyllästyneitä viime
vuosien Battle Royale tulvaan, niin on Apex Legendsissä silti jotain uutta ja
kiiltävää. Pelissä on kahdeksan erilaista pelattavaa hahmoa joita kutsutaan
legendoiksi. Jokaisella Legendalla on kolme taitoa käytössään jotka muovaavat
pelityyliäsi. Esimerkiksi supportiksi luokitellulla Lifeline legendalla on
käytössä muita parantavia taitoja ja ultimatena Care Package josta voi saada
parempia suojavarusteita/aseita. Kun taas damage rooliin luokiteltu Bangalore
turvautuu savukranaatteihin, liikkumis nopeuden lisääntymiseen jonka hän saa
ottaessaan vahinkoa muilta pelaajilta ja Rolling Thunder ultimaattiin joka sylkee
tykkitulta ilmasta käsin merkitsemällesi alueelle. Erilaiset hahmot ja heidän
keskeinen synergia onkin Apex Legendsin kulmakivi.
Mikä tärkeintä niin peliä on hauska pelata! Liikkuminen on
nopeaa ja sulavaa. Pystyt liukumaan alamäkiä alas vauhdilla, kiipeämään seiniä
tai hypätä köysirataan jolla liitää halki ilman. Apex onkin selvästi enemmän
”arcade” tyylinen kuin realistinen, mikä taas minulle arena shooter veteraanina
sopii vallan mainiosti. Tylsiä ja hiljaisia hetkiä on vähemmän kuin muissa BR
peleissä ja monesti taisteluja toisia pelaajia vastaan saa useamman kappaleen
pelin aikana, ellei niitä tarkoituksella vältä. Pelin kesto laskeutumisesta voittoon
harvoin kestää paljon 20:tä minuuttia kauemmin ja uuteen peliin pääsee todella
nopeasti. Juuri tämän nopeatempoisuuden uskon olevan suuri osa Apexin
menestystä. Tällä hetkellä tantereelta
löytyy 20 eri asetta ja ampuminen pelissä tuntuu vähintäänkin keskiverrolta. Minun
ja monien muiden suosikiksi on noussut kuudesti laukeava Wingman revolveri.
Mielenkiintoinen ja mielipiteitä jakava ratkaisu oli antaa
pelaajille mahdollisuus pelata vain kolmen hengen ryhmissä, kun taas muissa BR
peleissä on ollut solo, duo ja squad osiot erikseen. Selvästi Apexista
haluttiin joukkuepeli. Vaikkakin kavereiden kanssa on hauskempaa pelata, niin
onnistuu se tuntemattomienkin kanssa hienosti pelissä olevan puhe- ja ping
systeemien avulla. Pelissä puhuminen on heikkolaatuista ja rätisevää, mutta
ping systeemi on loistava! Pystyt ilmoittamaan joukkue tovereillesi helposti
kaiken tarpeellisen ja näin tuntemattomien kanssa pelaaminen on helpompaa. Mahdollisuus
herättää kuolleita joukkuelaisia takaisin kartasta löytyvien respawn
beaconeiden avulla on mielestäni myös hieno ratkaisu. Tällä vältetään sitä niin
monelle BR pelaajalle tuttua tilannetta, että sinä tai kaverisi kuolee pelin
alussa ja vaihtoehtoina on joko mennä suoraan uuteen peliin tai katsoa vierestä
tylsiintyneenä kun kaverisi pelaa pelin loppuun.
Apex Legendsin julkaisu oli erilainen kuin muiden pelien ja
räjähti heti käsiin. Käytännössä Respawn Entertainment ilmoitti että heiltä on
tulossa uusi BR peli ja parin päivän jälkeen he jo julkaisivat koko pelin, ilman
kuukausia tai vuosia kestäviä alpha/beta versioita jotka saavat ihmiset
kyllästymään ja hyppäämään ulos hypejunasta. Tietenkin suurin osa pelin onnistumista
oli pelin laatu, mutta tällä julkaisu menetelmällä saatiin ihmiset innostumaan
koska peli oli heti valmis ladattavaksi ja tuli yllätyksenä. Myös twitch.tv streamaajien
käyttäminen pelin markkinointiin oli hyvä liike ja toivon näkeväni tätä lisää
tulevaisuudessa, koska siellä on nykyajan suurimmat pelialan vaikuttajat.
Kaiken kaikkiaan Apex Legends on ollut suunnaton menestys ja
kerännyt kymmeniä miljoonia tyytyväisiä pelaajia kuluneiden viikkojen aikana. Hyvä
peli ja 0e hintalappu, tästä on vaikea kieltäytyä. Apex Legends saakin varmasti
paistatella suosiossa ainakin seuraavat lähivuodet.
Teksti - Puuppi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti