Controlin alussa Jesse Faden saapuu Federal Bureau of Controliin, joka on salainen valtion virasto, jonka työnä on tutkia selittämättömiä ilmiöitä. Toimisto sijaitsee New Yorkissa Vanhimmassa talossa, jonka näkee vain, jos tietää paikan olemassa olosta. Toimiston oli valloittanut vihamielinen voima, jonka Jesse nimesi Hiss:iksi. Kun Jesse kulkee ensimmäisessä kerroksessa, edestä kuuluu sankarin tangoa kuunteleva ja laulava siivooja Ahti, joka puhuu rallienglantia ja päästelee suomalaisia sanoja samalla, kun hän puhuu. Ahti lähettää Jessen ylös tapaamaan Johtajaa. Kun Jesse jatkaa matkaa, hän saapuu takaisin käytävään, jossa hän oli hetki sitten. Aiemmin tyhjään kohtaan oli nyt ilmestynyt hissi, jossa oli siivoojan kärry. Tämän jälkeen Jesse Lähti hissillä johtokunnan sektoriin.
Pelin aikana Jesse sitoutuu moniin Voiman Esineisiin.
Jokaisen Voiman Esineeseen sitoutuminen siirtää Jessen astraalitasoon, joka opettaa pelaajaa
käyttämään esineen voimia. Ensimmäinen Voiman Esine, jonka Jesse saa on
Palveluase. Palveluase on sitoutunut astraalitasoon, jonka vuoksi ainoastaan
valitut voivat käsitellä sitä, pyssy vain tappaa muut. Palveluase on muotoa
muuttava tuliase, joka voi vaihtaa muihin muotoihin eri käyttötarkoituksilla.
Historiallisesti se on muuttunut rajusti ihmisten yhteisen alitajuntaisen
ajatuksen mukaan aseesta. Sen uskotaan olevan alkuperä myyteille kuten Mjölnir
tai miekka kivessä.
Pelin aikana Palveluaseen muotoja ovat:
Grip: Tavallinen muoto, joka on kuin revolveri. Tarkka ja
tekee korkeata vahinkoa yhdellä osumalla.
Shatter: Muoto, joka muistuttaa haulikkoa. Leveä osuma-alue
lyhyemmällä kantavuudella.
Spin: Taukoamaton tulitus muoto matalammalla tarkkuudella,
mutta korkealla tulitus nopeudella.
Pierce: Todella vahva yhden osuman muoto, jolla voi
vahingoittaa suojien takana olevien vihollisia.
Charge: Muoto, jonka voi ladata ampuakseen useamman
räjähtävän ammuksen.
Palveluase tuo myös lähitaistelu hyökkäyksen. Tämä hyökkäys
tekee paineaallon, joka voi kaataa vihollisia.
Toinen Voiman Esine, jonka Jesse saa on Levyke. Levyke antaa
Jesse laukaisun, joka antaa hänen leijuttaa tavaraa ja heittää ne ammuksina
vihollisia päin.
ympäristöstä ja käyttää niitä hätävara
esteenä puolustautuakseen vihollisten hyökkäyksiä vastaan. Jos tämän kyvyn
päivittää, kilven voi heittää ammuksena eteenpäin samalla lailla kuin
laukaisun.
Karuselli Hevonen antaa Jesselle kyvyn väistää. Väistöllä
voi liikkua nopeasti lyhyen ajan kohdasta toiseen. Tällä kyvyllä voi väistää
vastustajien hyökkäyksiä tai liikkua nopeasti alueiden läpi.
Benicoff TV antaa Jesselle kyvyn leijua. Leijailu antaa
Jessen telekineettisesti nostaa itsensä ilmaan ja ajelehtia isojen alueiden
läpi. Jesse pystyy säätämään millä korkeudella hän leijuu ja myöskin käyttää
muitakin kykyjä ilmassa ollessa. Leijumisella Jesse pääsee paikkoihin, joihin
hän ei ole päässyt kävellen.
Röntgenlaatikko. Toisin kuin muut Jessen kyvyt, valtaaminen
on telepaattinen luonteeltaan. Tällä kyvyllä Jesse pystyy ottamaan haltuunsa
vastustajiensa mielen. Kun vastustaja on tarpeeksi huonossa kunnossa, Jesse
pystyy käyttämään valtaamista muuttaakseen vastustajansa väliaikaisesti omalle
puolelleen. Kaapattu vihollinen kuolee kyvyn ajan loputtua.
Kuuma Linja antaa Jesselle kyvyn kommunikoida Lautakunnan
kanssa. Kuuma Linja on suora yhteys astraalitasoon ja Lautakuntaan. Jos Kuumaa Linjaan
yrittää käyttää joku muu kuin Johtaja, Voiman Esine aiheuttaa tappavaa vahinkoa
hänelle. Jesse pystyy myös puhumaan Zachariah Trenchin kanssa.
Tuhkakuppi ja savuke pystyvät luomaan sokkelon, jonka läpi
pääsee vain he, jotka ovat saaneet luvan.
Diaprojektori pystyy heittämään dioja, jotka toimivat
oviaukkoina toisiin ulottuvuuksiin. Näissä ulottuvuuksissa olevat pystyvät
käyttämään näitä oviaukkoja päästäkseen tavalliseen todellisuuteen.
Pelin aikana voi saada kykypisteitä tekemällä tehtäviä ja ajallisia
sivutehtäviä. Kykypisteillä voi vahvistaa Jessen kykyjä vahvemmiksi. Toinen
tapa tulla vahvemmaksi on lisätä muunnoksia. Muunnoksia on kahdenlaisia.
Henkilökohtaiset muunnokset vaikuttavat Jessen kykyihin ja asemuunnokset
vahvistat aseen eri muotoja.
Kynnykset ovat sijainteja, jotka toimivat yhteyksinä maan ja
muiden ulottuvuuksien välillä. Home kynnys on kynnys, josta leviää homeen
kaltaista kasvua joka voi ottaa ihmisen haltuunsa. Toisesta kynnyksestä on
tehty louhimo, josta kaivetaan mustaa kiveä. Musta kivi pystyy estämään
paranaturaalisia voimia, jonka vuoksi sitä käytetään Eristys sektorissa. Kello
kynnys on eristetty alue, joka on täyttynyt rajattomalla määrällä kelloja.
Tämä peli sopii niille, jotka ovat kiinnostuneet oudoista
tapahtumista, voimista ja paikkojen tutkimisesta. Minä itse nautin tästä
pelistä koko sen ajan, kun pelasin sitä. Suosittelen tämän pelin pelaamista.
- WhiteLink
kuvat: control.fandom.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti