Lähi-itä. Tunnettu rikkaasta kulttuuristaan,
henkeäsalpaavista monumenteistaan, uskonnollisista ääriliikkeistään sekä
aseellisista konflikteistaan. Insurgency-sarja on käsitellyt jälkimmäisiä jo
vuodesta 2007, ja sai alkunsa suhteellisen yksinkertaisena, legendaarisen
Half-Life 2:n Source-pelimoottorin modina. Vuoden 2018 loppupuolella
Insurgency-sarja julkaisi kuopuksensa, Insurgency: Sandstormin. Tämä Unreal
Engine 4:ää hyödyntävä räiskintäpeli nosti suhteellisen tuntemattoman
pelisarjan hetkeksi parrasvaloihin pelkällä julkaisutrailerilla. Sandstorm tuo
mukanaan myös läjäpäin uutta sisältöä sekä pelimekaniikkoja, jota aikaisemmat
Insurgency-pelit kipeästi kaipasivat.
Toisin kuin pelisarjan edelliset osat, Insurgency: Sandstorm
ei varsinaisesti perustu mihinkään realistiseen konfliktiin, mutta kenttien
ulkonäon, hahmojen varustuksen sekä modernin aseistuksen perusteella se
näyttäisi imitoivan Naton, ANA:n, ja IDF-joukkojen (pelissä Security eli
turvajoukot) sekä Al-Qaedan, Talebanin tai Isiksen (pelissä Insurgents eli
kapinalliset) yhteenottoa.
Insurgency-sarja on realismilla höystetty taktisen
räiskintäpelin ja ”arcade-shooterin” sekoitus, ja sitä ollaankin kutsuttu
hyväksi ponnahduskiveksi ”varsinaisten taktisten räiskintäpelien” kuten ARMA:n
tai Squadin maailmaan. Sandstorm tuntuu alkuun klassisten arcade-räiskintäpelien
kuten Call of Dutyn tai Battlefieldin pelaajille sangen tutulta, mutta erot
tulevat pikaisesti selväksi. Ympäriinsä juoksentelemalla tai hyppimällä tapatat
itsesi todella nopeasti. Tiedossasi ei koskaan ole tarkkaa lukemaa
terveyspisteistä tai ammuksista. Ammukset lasketaan lippaina, eli jos
käytössäsi on rynnäkkökivääri 30 patruunan lippaalla ja ammut 10 laukausta
ennen lataamista, palautuu tämä, nyt 19 patruunaa (1 panos aseen pesässä)
sisältävä lipas liiveihisi. Lataamalla jokaisen tulitaistelun jälkeen liivisi
täyttyvät nopeasti vajailla lippailla. Voit myös tehdä ns. pikalatauksen,
jolloin lipas heitetään heti menemään, oli sisällä ammuksia tai ei. Toisen
pelaajan (tai botin) listimiseen riittää useimmiten laukaus tai kaksi, eivätkä
terveyspisteesi palaudu hiljalleen, joten osuman ottamisen jälkeen et voi vain
piiloutua hetkeksi kulman taakse ja odottaa mansikkahillon häipyvän naamaltasi.
Insurgency: Sandstormin graafinen puoli on hoidettu
hienosti. Tekstuurit ja mallit kestävät katsetta, ja animaatiot ollaan
toteutettu silmiä hivelevän kauniisti. Jopa matalimmilla grafiikka-asetuksilla
peli näyttää hyvältä ja selkeältä. Äänimaailma painii tosin ihan omassa
sarjassaan. Hahmot puhuvat uskottavasti, ja ammutuksi joutuessaan paniikki
paistaa puheesta selvästi läpi. Jos lähellä lymyilevä vihollinen huutelee
suuntaasi rivouksia, voit näihin vastata ja aloittaa sangen mielenkiintoisen
dialogin. Jokainen ase kuulostaa uskottavalta latauksesta laukaukseen, lähellä
tapahtuvat räjähdykset laittavat korvat soimaan hetkeksi, kranaatinsirpaleet
kimpoilevat seinistä kuumottavasti, ja A-10 maataistelukoneen GAU-8
gatling-tykin ääni nostaa niskavillat pystyyn, olitpa sen kohde tai et.
Pelihahmoja voi myös muokata ulkoisesti mieleisekseen
pelaamalla ansaittavilla pisteillä. Voit itse päättää, mitä kieltä hahmosi
puhuu (valittavina englanti, venäjä sekä arabia), turvajoukkojen puolella voit
valita myös naishahmon. Molemmilla puolilla on valittavana läjäpäin teemaansa
istuvia asusteita, tosin jotkin näistä menevät hieman yli, erityisesti
kapinallisten puolella. Näitten kanssa pelleilemällä saa varmasti kulumaan
tunnin jos toisenkin.
Molempien puolien
aseistus eroaa huomattavasti toisistaan: turvajoukot käyttävät moderneja
NATO-maiden suosimia tuliluikkuja, kun taas kapinalliset suosivat kylmän sodan
aikaisia paukkurautoja. Myös muutama hieman modernimpi (ja eksoottisempi) mutka
on löytänyt tiensä kapinallisten käteen.
Pelimuotoja Insurgency: Sandstorm sisältää kahta eri
päätyyppiä, Versus (pvp) sekä co-op (pve). Nämä molemmat jakautuvat vielä
muutamaan haaraan. Kaikki Sandstormin pelimuodot ovat suhteellisen simppeleitä.
Push-pelimuodossa toisen joukkkueen tehtävänä on puolustaa tiettyä pistettä
sillä välin kun toinen tiimi yrittää valloittaa sitä itselleen rajallisella
miesvoimalla. Jos hyökkäävä joukkue valloittaa kaikki puolustajien pisteet,
täytyy heidän vielä räjäyttää puolustajien ammuskätkö voiton takaamiseksi.
Frontline-moodi toimii samalla tavalla, mutta molemmat osapuolet voivat sekä
hyökätä että puolustaa pisteitä. Joukosta löytyy myös CoD:in pelaajille tuttua
tavaraa, kuten Domination, jossa luokkasysteemi heitetään ikkunasta pihalle ja
kaikille annetaan täysi vapaa valinta arsenaalistaan, muutamaa pientä
rajoitusta lukuun ottamatta.
Plussaa:
+ mukavaa vaihtelua nopeatempoisille räiskintäpeleille
+ todella autenttisen oloinen
+ hahmon sekä aseiden kustomointi
Miinusta
- jotkin kentät suorastaan surkeasti suunniteltuja
- botit surkuhupaisan huonoja tai täysiä terminaattoreita,
välimuotoja ei ole.
-Pärsky
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti